Home Journey Uitwaaien op Terschelling

by Debbie
5,1K views
Terschelling Winter

Terwijl heel Nederland zuchtte onder een dik pak sneeuw was er op het eiland Terschelling geen sneeuwvlokje te bekennen. Het had mij erg leuk geleken om eens een wit eiland mee te maken. Maar ondanks dat waren het een paar prachtige dagen.

Terschelling is mijn favoriete vakantie-eiland tijdens de zomer maar ook in de winter is het er goed toeven. Mijn lief en ik verbleven van vrijdag tot maandag op het vakantiepark Tjermelân waar we een studio hadden gereserveerd. Bij aankomst kregen we een upgrade naar een groter huisje met sauna en dat was natuurlijk helemaal super! In december is het over het algemeen erg rustig op het eiland maar tijdens de feestdagen wordt het weer heel erg druk.

Terschelling Het Wad TerschellingWinter op Terschelling
Het was dus groen op Terschelling en dat is het ook gebleven. We hadden wel wat winterse buien en regen maar de sneeuw bleef niet liggen. Wel waaide het hard en moesten we ons goed warm aankleden. In West Terschelling hebben we onze fietsen gehuurd en onderweg zagen we dit vergezicht. Ik vind de woeste Noordzeekust prachtig hoor maar ik kan ook erg genieten van de gedempte stilte bij het Wad.

Vrijdag: kopje koffie en taartje bij De Dis in West Terschelling
Tijdens mijn vorige bezoek aan West Terschelling wilde ik al graag naar Broodjes en taartjeshuis De Dis omdat het interieur er zo fantastisch uit zag! Maar het zat telkens zo vol dat dit niet zo’n goed idee zou zijn. Nu was het erg rustig en hebben we genoten van een lekker kopje koffie in een porseleinen kopje met een versgebakken brownie erbij. Nippen aan een kopje koffie zittend op de sofa. Superleuk!

Terschelling De Dis De vrijdag was guur en koud en nadat we hadden ingecheckt bij het vakantiepark zijn we naar Midsland gefietst. Daar hadden we een plekje geserveerd bij Foodbar Pura Vida. Een echte aanrader voor iedereen die van lekker en gezond eten houdt! Het is een heerlijke plek om rustig te eten, te chillen met vriendinnen of zoals ik te eten met je lief. Het eten is biologisch, smaakvol en vers, de bediening superlief en de ruimte is prettig hipsterproof. Het heerlijke lange weekend kon beginnen!

Terschelling blauwe lucht Zaterdag: Fietsen zonder trapondersteuning en het Groene Strand
De zaterdag begon zonnig met een strakblauwe lucht en van code oranje was hier zeker geen sprake. Wanneer ik op het eiland ben wil ik graag actief bezig zijn. Lekker fietsen of wandelen en daar was het de perfecte dag voor.

Terschelling blog Debbie fietsenOmdat er op Terschelling voornamelijk naaldbomen staan blijft het bosrijke gebied groen. En dat maakt dat je ook tijdens de winter er goed kunt fietsen. De bomen houden de wind tegen en het is dus minder koud. Ik heb mooie varens gezien en een mossoort met een prachtige ijzig groene kleur. Ik vind het heerlijk om te fietsen, tegen de wind in, de frisse lucht in mijn longen en door mijn haar. We hadden gewone fietsen gehuurd en inmiddels hebben we al aardig wat kilometers in onze benen.

Terschelling NoordzeestrandNoordzeestrand en wuivend duingras
Het waaide zo ontzettend hard aan het Noordzeestrand dat ik compleet gezandstraald werd en de wind flink door mijn borst sneed. Heel even heb ik gekeken naar de dreunende golven van de Noordzee maar heb snel weer de luwte van de duinen opgezocht. Ik hou ook niet zo erg van lange strandwandelingen maar de Noordzee kust is zeker imponerend. Via de duinen fietsten we langs het Groene Strand om even een pauze te nemen bij Paviljoen de Walvis. Aan het einde van de middag werd het weer steeds slechter en zijn we helemaal natgeregend. De rest van de dag hebben we fijn bij de kachel doorgebracht.

Terschelling BosZondag, een dag vol uitersten
Omdat we de dag ervoor zo’n eind hadden gefietst hebben we op de zondag gewandeld. Terschelling bestaat voor 80% uit natuur en ik raak er nooit op uitgekeken.

Terschelling Poel in het bosHet had natuurlijk flink geregend en gehageld en daardoor ontstonden er natuurlijke poeltjes in het bos. Op de foto kun je wel zien dat het koud is maar ondanks dat ziet het landschap er nog heel divers uit.

Terschelling paardenTijdens de wandeling kwamen we deze mooie paarden tegen. Ze stonden in de duinen en zagen er prachtig uit. Ik vind het altijd hele indrukwekkende dieren. In het hoogseizoen kun je paardrijden op het strand of een tocht met een huifkar maken.

Na een paar uur gewandeld te hebben begon het te sneeuwen en besloten we weer terug naar ons huisje te lopen. De middag hebben we doorgebracht in ons huisje en ‘s avonds nog een keer heerlijk gegeten bij Pura Vida.

Terschelling blog winter zwanenMaandagochtend hebben we de boot terug genomen en we wisten wel dat het een moeilijke autorit richting huis zou worden. Ik kon niet verder rijden van Vaassen naar Arnhem omdat de weg te slecht was. Daarom ben ik nog een dagje langer weg gebleven. Gelukkig heb ik altijd hulp van mijn lieve buurvrouw die voor mijn katten en cavia’s zorgt. Toen ik thuis kwam trof ik dit winterse tafereeltje aan en moest er een foto van maken. Ook al was het groen op Terschelling, het waren prachtige dagen waarin ik even tot rust kon komen. Terwijl ik dit schrijf staan de drukke feestdagen voor de deur en vind ik het een fijn idee dat er zo dichtbij een plek is waar ik mij, wanneer het even nodig is terug kan trekken.